Segítünk az otthoni tanulásban - 3.
3. rész - MEMÓRIA
Cikksorozatunk többi része ide kattintva olvasható.
Cikksorozatunk annak apropóján készült, hogy gyakran találkozunk a helyzettel: javítani szeretne a gyermek a tanulmányi eredményén, rászánja az időt a tanulásra, a szülő is segít, a várt eredmény azonban elmarad. A szándék mindenkiben jelen van, valami mégis hiányzik. Ezért az alábbi cikksorozatban segítségül hívunk néhány hasznos tippet, elgondolkodtató tanulmányt, melyek megragadták figyelmünket és hasznosnak találtunk. Bízva abban, hogy ezzel is segíthetünk, megosztjuk.
Forrásmegjelölés:
Az alábbi cikket apró módosításokkal a sikeresvizsga.hu oldalról közöljük.
HOGYAN TANULJUNK DEFINÍCIÓKAT
Ha csak szóról szóra bemagolod a definíciót, de nem érted, nem sokat érsz vele. TIPP a használható tudáshoz:
- Tanuld meg szóról szóra a definíciót (még nincs vége :!)
- Értelmezd! Fontos, hogy megérts minden szót!
- Próbáld meg saját szavaiddal megfogalmazni.
- Keress példát hozzá!
VERSTANULÁS
A verstanulást is a szöveg megértésével kell kezdenünk!
Amikor megértettük, hogy miről szól a vers, akkor a tartalmáról készíthetünk magunknak feljegyzést, vázlatot, vagy folyamatábrát, így biztosíthatjuk azt, hogy ne keverjük össze a versszakokat.
A versszakokat érdemes egy kisfilmként raktároznunk agyunkban, mind a lerajzolt, mind az elképzelt képek segítséget nyújthatnak a memorizálásban.
A FELEJTÉSRŐL
A felmérések azt mutatják, hogy 3 nap után a tanulók:
- az olvasott anyag 10 %-ára,
- a hallott információk 20 %-ára,
- a látottak 30 %-ára,
- a látott és hallott információk 50 %-ára,
- a kimondott szavak 70 %-ára,
- a kimondott és valamiféle cselekvésükhöz is kötődő anyag 90 %-ára emlékeznek.
Ebből következik, hogy a „csak olvasgatom az anyagot”, mint tanulási technika csak rövidtávon válhat be, de úgy sem egy biztos megoldás.
ISMÉTLÉS
Ahhoz, hogy biztos és hosszú távú tudásra tegyél szert, nem elég egyszer megtanulni az anyagot, hanem időközönként újra és újra át kell ismételni a tanultakat – legalább a témazáró dolgozatig.
TIPP: Többször kisebb mennyiségű anyag ismétlése többet ér!
A MEGFIGYELŐKÉPESSÉG FEJLESZTÉSE
Az emlékezet fejlesztéséhez első lépés a megfigyelőképesség fejlesztése, mely nem csak a tanulás során, de a mindennapi életben is jól hasznosítható. Hogyan?
Vegyél elő egy papírt, és írd össze, hogy milyen tárgyak vannak körülötted – anélkül, hogy újra körülnéznél! Minden apróság számít, minden részletet írj le, amit fel tudsz idézni! Amikor már nem tudsz többet írni, ellenőrizd le magad! Pontozd a teljesítményed. Most jöhet a második próbálkozás – már biztosan jobb eredménnyel.
Családi játékként: gyűjtsetek össze minél több tárgyat az asztalon, majd takarjátok le egy terítővel. Vegyétek le egy rövid időre a terítőt, ez alatt jól nézzétek meg az asztalon lévő tárgyakat. Miután újra letakartátok, mindenki írja le, hogy mit látott. Ne csak azt írjátok le, hogy milyen tárgyak vannak az asztalon, hanem azt is, hogy azok milyen tulajdonságokkal rendelkeznek. A későbbiekben növeljétek a megjegyzendő tárgyak számát.
Cikksorozatunkat hamarosan folytatjuk!