Digitális témahét

A témahét programjainak megvalósítására április első hetén került sor. A hét a Múltunk és jövőnk címet viselte. A tanítási órák feladatai illetve az Agórában tett látogatásunk is azt a célt szolgálták, hogy ismerjük meg múltunkat és legyünk tisztában azzal, hogy a technika fejlődése lévén milyen újítások lesznek részei mindennapjainknak a jövőben.

Ebben a tanévben teljes projekt a hatodik osztályosokat érintette. Hogy mi mindenben volt részük?

Osztályfőnöki órán „Időkapszulát” készítettek. A tanulók előzetes feladatként írtak egy-egy üzenetet a 24 éves énjüknek. Nehezen tudták elképzelni, hogy mi az, amit szeretnének elérni, mi az, amit addigra már megvalósítanának. De azért jó érzés volt látni, hogy a feladatot komolyan vették és elkészítették ezeket a fogalmazásokat, majd a leírt üzeneteket videó formájában rögzítettük is. 
 A gyerekek nagy része megijedt a feladattól, nehezen láttak hozzá, távolinak találták. Nem tudták, hogyan kezdjenek hozzá. Ötletekkel kellett őket segíteni, de segítség után mindenki leírta röviden az elképzeléseit és ki jobban, ki kevésbé izgatottan, ügyesen elmondta és elkészültek a felvételek. Reményeink szerint a 10 éves osztálytalálkozón meg tudjuk majd nézni. Öröm volt tapasztalni, hogy a tanulók többsége itt, Nagyhegyesen képzeli el felnőtt életét. Az elkészített rövid videók összevágásával egy olyan videó készült, melyben minden tanuló szerepelt. Ennek megtekintésére majd a 10 éves osztálytalálkozón kerül sor. Reméljük, hogy vidám pillanatokat fog okozni a visszaemlékezés!

Informatika órán Nagyhegyest bemutató videót készítettek. A videó készítéséhez a Movie Maker alkalmazást használtuk, amely lehetővé teszi, hogy képekből áttűnésekkel videót alkossunk. A tanulók a filmhez szükséges fényképeket az interneten keresték meg és mentették le onnan. Döbbenten tapasztalták, hogy mennyi információ birtokába juthatunk egyetlen keresőszó, a „Nagyhegyes” megadásával is.

Matematika órán kódkereső feladatot oldottak meg. A feladatlap az aktuális témakörhöz (a tengelyes tükrözéshez) kapcsolódott, elméleti és gyakorlati feladatokat is tartalmazott. Minden feladat megoldása egyetlen szám volt, melyeknek az összege a teljes feladatsor elvégzése után 70 lett. Ez a 70-es szám utalt Nagyhegyes alapításának évfordulójára, ennek kapcsán beszélgettünk lakhelyünkről.

Természettudomány órán Nagyhegyes 70 éves, mint egykori jellegzetes mezőgazdasági település figyelembevételével a mezőgazdasági gépek fejlődését emelték ki. Különös tekintettel a traktorokra. Internetes keresés alapján régi típusú traktorokra fektették a hangsúlyt, megkülönböztetve a magyar, a volt szocialista (Kelet- Európai)és kapitalista országok (Nyugat-Európai) által gyártott traktorokat. A feladat ezután egy tetszőleges traktor képének kivágása, paint-be illesztése volt. Majd egyéni elképzelések alapján mai formátumúra(“a modern kor követelményeihez”) igazították. Fiúknak tuningolás volt a feladatuk, a lányoknak “csajos” traktort kellett készíteniük színek, alakzatok, képek használatával. Illetve természettudomány órán a fa fejlődését rajzolták le tanulóink, majd digitalizáltáka képeket egy power point bemutató használatához.

Háztartástan-ökonómia órán „Múltunk és jövőnk” címmel digitális anyagot készítettek 6.a osztályos tanulók. Meglátogatták az iskolatörténeti kiállítást, és választhattak témát a diákok, hogy mineka fejlődését mutatják be az elmúlt 70 évben, és hogyan fog szerintük fejlődni? A képekettáblagéppel készítették, majd formázták. A jövőt Paint-ben rajzolták le, majd egy ppt-ben rendszerezték.

A hét zárásaként az Agórában a DigiTér programon vehettünk részt. Itt bemutatkozott Nao, a humanoid robot, illetve találkozhattak a gyerekek egy robot kutyával is. Betekintést nyertek a tanulóka Lego Robotika világába, Rubin kockát kirakó szerkezet, okos otthon, rajzgép munkájának megismerésével. Majd gyakorlatban ők maguk is próbára tehették tudásukat, konkrét programok elkészítésével. Nagyon tartalmas és hasznos félelőtt volt!

A többiek sem maradhattak ki a hét feladataiból. A hetedikesek és nyolcadikosok informatika órán digitális iskolaújságot készítettek a Padlet oldalon. A szerkesztés során minden tanuló magának választhatott témát, amiről írni tervezett, így az elkészült munka igazán sokoldalú lett. A végzős évfolyam esetében már inkább nosztalgia hangulatú, a feladat során felidézett képekkel, történetekkel emlékeznek a tanulók a nálunk töltött tanéveikre. Az ötödikesek informatika órán szintén Nagyhegyest bemutató videót készítettek, természettudomány órán pedig a fafejlődését rajzolták, majd a képeket digitalizálták.

Az ilyenkor megrendezésre kerülő informatika verseny sem maradhatott el. A 4. osztályosok Paint feladattal, az 5. és 6. osztályosok Word feladattal, a felsőbb évfolyamok pedig Power Point bemutató készítésével mérhették össze tudásukat. A 4. osztályosok egy minta alapján dolgoztak, a lehető legpontosabban kellett azt elkészíteniük a rajzolóprogram adta lehetőségekkel. A felsősök feladati mind Nagyhegyeshez kapcsolódók voltak, a Word feladatban Nagyhegyes történetét tartalmazó szövegrészt kellett adott utasításoknak megfelelően formázni a tanulóknak. A bemutató pedig a község ismertetésével kapcsolatos volt, érintve a természeti adottságait, a község lakosságát, elhelyezkedését. A pontozás, értékelés során minden aprónak tűnő formázási beállítás nagy szerepet kapott.

A helyezést elért tanulók:

4. a osztály:

  1. Erdős Noel és Ruzsányi Luca
  2. Juhász Nóra
  3. Szarka Hanna

4.b osztály:

  1. Dobi Flóra
  2. Pálovics Emma
  3. Buczi Botond és Járóka Luca

 

5. osztály:

  1. Kovács Jázmin
  2. Kapusi Csenge
  3. Deák Lilla

6. osztály:

  1. Virágos Lotti és Szabó Dávid
  2. Vágner Lilien Jázmin
  3. Jónás Kitti Panka

7. osztály:

  1. Katona Karina

8. osztály:

  1. Szabó- Király Farkas Tamás

GalériaFotók